In Alimentatie

Cand am inceput sa ma interesez de slabire, nu avem habar ce sunt carbohidratii si in ce alimente le gasesc. Dupa mai mult timp am aflat ce sunt si dupa si mai mult timp, mi-am dat seama cat de multi mananc 😊

Am observat cum starea emotionala se imbunatatea, dar in scurt timp  mi se facea din nou foame.

Mai mult decat atat, 80% din oamenii cu care am lucrat pe slabire, aveau aceeasi problema – alimente pe care le vedeam predominant in jurnal, contineau carbohidrati simpli.

Asa ca m-am gandit sa dezbat asta in articolul de astazi.

 

Ce inveti din acest articol:

      ce se intampla cand mananci carbohidrati simpli;

      posibile motive pentru care iti place sa mananci paine si produse de patiserie;

      cu ce poti inlocui carbohidratii simpli;

Cand spun carbohidrati, spun zahar, dulciuri, produse de patiserie, paste, pizza, orez alb, biscuiti, sticks-uri si covrigei, paine alba si tot ceea ce pe etichete se termina cu „oza” (fructoza, zaharoza, glucoza, sucroza, etc.)

Carbohidratii (glucidele si zaharurile) sunt combustibilul organismului, este obligatoriu sa ii consumam, insa diferenta dintre obezitate si sanatate, o face tipul carbohidartilor pe care ii alegem.

Cand am inceput sa notez ceea ce mananc, mi-am dat seama ca cea mai mare parte din ceea ce imi placea, erau fainoase. Am inceput sa urmaresc cum ma simt cand aleg sa mananc asta, cum ma simt dupa ce mananc fainoase si dulciuri.

 

De ce ne plac carbohidratii?

Ai avut vreodata o zi mai stresanta, o cearta cu partenerul sau o situatie care ti-a stricat starea si ai avut tendinta sa te duci sa iti iei ceva dulce de mancat, cartofi, paste, sau produse de panificatie?  Acelasi lucru ti se intampla ca in a doua parte a zilei cand energia ta este scazuta si simti nevoia de ceva dulce?

Paradoxal, tocmai consumul de carbohidrati da aceste reactii (pofta de mancare permanenta, oboseala, mese neechilibrate). Se formeaza cumva o dependenta de aceste alimente.

La nivel hormonal, dependenta asta de carbohidrati are mare legatura cu starea emotionala si cu oboseala.  Asadar nivelul serotoninei scade, asa ca noi avem nevoie de carbohidrati ca sa o crestem si sa ne simtim bine.

Intelegand posibilele motive pentru care poftim, ne ajuta sa ne dam seama ce trebuie sa facem ca sa scapam de aceasta dependenta care ingrasa.

Ce duce la consumul excesiv de carbohidrati:

         Starea emotionala: tristetea, plictiseala, depresie;

         Dietele restrictive care limiteaza consumul de carbohidrati per total (inclusiv complecsi), astfel scade nivelul de seretonina;

         Mesele anterioare in care ati  mancat carbohidrati.

 

Care sunt consecintele:

       Mananci mai mult. Dependentii de carbohidrati mananca cu 800 sau mai mult de 800 de calorii decat o persoana cu un stil de viata obisnuit

       Creste riscul de obezitate si boli precum diabetul. Unii iubitori / dependenti de carbohidrati ajung supraponderali sau obezi, iar altii reusesc sa isi mentina greutatea prin miscare / sport.

–     Te ingrasi. Corpul asimileaza doar o anumita cantitate de carbohidrati (pe care ii transforma in glicogen si glucoza)  pe restul ii transforma in grasime (pe coapse, burta, fund).

 

 

 

Intelegand factorii declansatori, vei putea controla aceasta vulnerabilitate a ta.

 

Problema este ca acesti carbohidrati simpli despre care vorbim, ne afecteaza urmatoarele mese. Daca dimineata mananc bomboane de ciocolata, este foarte posibil ca la pranz sa am pofta de inghetata.

Asta se intampla din cauza ca zaharul din sange creste foarte repede, apoi scade la fel de repede. Ceea ce inseamna ca vei simti foarte curand din nou foame.

Cum imi dau seama ca mananc carbohidrati necontrolat?

         Atunci cand intampini o sarcina mai grea, simti nevoia sa manaci ceva    dulce sau produse de panificatie?

         Cand nivelul tau de energie scade, ai manca ceva dulce.

         Dupa ce ai o discutie aprinsa cu cineva, ai tendinta de a manca repede ceva si de cele mai multe ori este vorba de zahar sau produse de panificatie. O faci pentru a-ti restabili nivelul de serotonina

 

Ok, in cazul acesta ce mai mananc?

 

Carbohidrati buni (complecsi)

         Fructe si legume (desi fructele contin destul de mult zahar, datorita fibrelor se elibereaza lent in sange). Daca vrei sa slabesti, alege sa mananci mere verzi, citrice, fructe de padure si evita fructele foarte dulci : bananele, strugurii, perele.

         Painea si produsele integrale. Produsele integrale sunt cele care contin si invelisul cerealei, nu doar interiorul ca in cazul celor din faina alba. Invelisul este plin de fibre, vitamine si proteine. Fibrele vor ajuta la o absorbtie lenta a carbohidratilor.

         Orez brun. Orezul nedecorticat contine, ca si greul integral, multe vitamine si minerale.

 

Carbohidratii buni iti dau senzatie de satietate repede si o mentin pe o perioada mai lunga de timp. Bineinteles ca si ei trebuie consuamati cu masura.

Daca folosesti o aplicatie de genul “myfitness pal” iti vei putea calcula usor cantitatea zilnica de carbohidrati consumati.

Daca mananc ca sa ma simt bine, ce altceva pot manca?

         Somon, lactate, ciocolata neagra, oua, proteine din zer, tofu, seminte  (migdale, caju, nuci)

 

Ce trebuie sa fac sa nu mai mananc carbohidrati simpli? (paine alba, dulciuri, produse de patiserie, covrigei si biscuiti)

1) Consuma cereale integrale si scoate-le definitiv pe cele albe

2) Mananca legume si fructe proaspete.

3) Creste consumul de proteine slabe (fructe de mare, oua, peste, lactate slabe). Proteinele iti dau senzatie de satietate si nu iti mai este foame necontrolat.

4) Mananca mai multe oleaginoase (Seminte, nuci)

 

Limitarea consumului de carbohidrati simpli va stimula arderea grasimilor aflate in depozit.  Carbohidratii nu trebuie eliminati definitiv, ci inlocuiti in cantitati limitate cu variante sanatoase de carbohidrati  complexi, ti le-am notat mai sus. Pentru slabire, medicii recomanda un consum intre 50 si 150 grame pe zi.

 

Daca te pot ajuta cu alte informatii, sunt aici 😊
Recommended Posts

Lăsați un comentariu

Start typing and press Enter to search